Uykusuzluk ve fazla uyuma

Uyku psikolojik rahatsızlıklarda çok sık etkilenmektedir. Birçoğumuzun canı sıkkın olduğunda o gün uyuyamayabiliriz. Bazen de can sıkıntısı uykunun artışına yol açabilir. Bu durum psikolojinin daha da kötüleşmesine yol açabilir. Dolayısıyla uykuya müdahale etmek psikolojinin en kısa zamanda düzelmesini sağlayabilir.

İnsanların günlük uyku ihtiyacı değişkenlik gösterebilir. Genel olarak uzun uykucular ve kısa uykucular vardır. Kısa uykuculara 5-6 saat yeterli gelirken uzun uykucuların 8-10 saat kadar uyumaları gerekebilir. Dolayısıyla bu kişilerin belirtilen saatten daha az uyumaları uykusuzluğa neden olabilir. Tam tersine belirtilen saatlerden yaklaşık 2 saat kadar çok uyuyorsa demek ki aşırı uykululuk durumu söz konusudur.

Uykusuzluğun belirli tipleri bulunmaktadır. Normalde bir insan uyku saatinde yatağına gittiği zaman ortalama 15-20 dakikada uykuya geçmesi beklenir. Bu süre yarım saati geçiyorsa başlangıç uykusuzluğu var demektir. Bunun rahatsızlık olarak tanımlanabilmesi için birkaç hafta devam etmesi gerekir. Bazen de uyuduktan sonra gece sık sık uyanma olabilir. Buna uykuya sürdürememe denebilir. Bazen de sabahın çok erken saatlerinde uyanma olabilir. Aslında bu üç tipte birbiri ile ilişkili olabilir. Uykusuzluk şiddeti arttıkça bunların üçüde görülebilir.

Uykusuzluğa neden olan çok sebep olabilir. Bedensel hastalıklar uykusuzluk yapabilir. Şeker hastalığı gece tuvalete uyandırdığı için uykusuzluk yapabilir. Prostat benzer şekilde uykusuzluk yapabilir. Nefes hastalıkları uykusuzluk yapabilir. Gece nefes durmaları-uyku apneleri uykusuzluğun nedenlerindendir. Ağrılar uykusuzluk yapabilir. Bu tür durumlarda bedensel hastalığın tedavisi ile uykusuzluk düzelebilir. Bazen uykuya dalmakta yardımcı olabilecek küçük bir ilaç kullanmak faydalı olabilir.

Psikiyatrik hastalıklarda uykusuzluk sık görülür. Depresyon, kaygı bozuklukları, şiddetli bir olay yaşama, şiddetli akıl hastalıkları, alkol ve madde kullanımı uykusuzluk veya aşırı uyumaya neden olabilir. Bu durumda da bu hastalıkların tedavi edilmeleri gerekmektedir. Bu söz konusu rahatsızlıklarda ilk bozulan uyku olabildiği gibi uykunun düzelmesiyle de hastalık düzelmeye başlayabilir. Ayrıca uykusuzluğa ve aşırı uyumaya neden olan saf uyku hastalıkları da bulunmaktadır. Psikolojik uykusuzlukta bazı noktalara dikkat edildiği takdirde uyku eski düzenine dönebilir. Gündüz uyumamak, akşam ağır yemek yememek, uyku ve uyanma saatlerini belli etmek, yatakta zaman geçirmemek, yatağı sadece uyumak ve zaruri işler için kullanmak yapılacaklar arasında sayılabilir.

Uykusuzluk gün içerisinde uykulu gezmeye, halsizlik, yorgunluk, iştahsızlık ve moralsizliğe yol açabilir. Ayrıca dikkati toplamakta zorlanma, unutkanlığa da yol açabilir. Fazla uyumak da bir hastalığın belirtisi olabilir. Bu nedenle bir uzmandan yardım istenebilir.

Yunus Emre Caddesi No:43

Kanal Boyu/Eski Kapalı Spor Salonu Karşısı