Psikoloji kaç para eder?

Vaka 1:  Otuz yaşlarında genç bir iş adamıydı. Çeşitli yerlerde çalışmış para biriktirmişti. Sonra kendi şirketini kurmuştu. İşleri iyi gidiyordu. Piyasadaki boşluğu görmüş ve iyi bir atılım yapmıştı. Hem iyi bir ustaydı hem de işini iyi takip ediyordu. Kısa zamanda büyüdü, çok para kazandı. Fakat sonra yaşadığı bir olay sonucu psikolojisi bozulmuştu. Artık işe gitmek istemiyordu. İşleri eskisi gibi takip edemiyordu. Elindeki işleri bitirmekte zorlanıyordu ve yeni bir iş de almak istemiyordu. Kısa zamanda büyümüştü ama şimdi de düşüşe geçmişti. Hızla elindeki her şeyi kaybetti. İflas etti. Tüm sermayesini harcamıştı. Bu süre içerisinde birkaç milyon (eski para trilyon) zararı olmuştu. Belki o dönemde tedavi arayışına girseydi böyle olmayacaktı. Zaten evine, ailesine de artık eskisi kadar ilgi gösteremiyordu. Şiddetli bir depresyon ve travma yaşıyordu.

Vaka 2: Otuz yaşlarında bir devlet memuruydu. Ailesinden de kalan miras vardı. Evli ve birkaç çocuğu vardı. Bedensel şikâyetleri başladı. Önce ilçedeki doktorlara başvurdu. Sonra şehre geldi. Sonra büyük şehirlere gitti. Doktor doktor geziyordu. Özel muayenelere gidiyor, tetkikleri hemen olsun diye cebinden yaptırıyordu. Bir türlü şikâyetleri geçmiyordu. En kötü hastalıklara yakalandığını düşünüyordu. Ona göre doktorlar hastalığını teşhis edemiyordu. Ya da kötü hastalık olduğu için ona söylemiyorlardı. Hayatı zehir olmuştu. Morali bozuktu. Uyuyamıyordu. Kilo kaybetmişti. Artık hiçbir şey umurunda değildi. Aslında psikolojik sıkıntıları bedenine vurmuştu. Stres kaynaklı bedensel şikâyetler yaşıyordu. Bu nedenle tetkikleri hep temiz çıkıyordu. Tahlilleri normal olmasına rağmen bu bedensel rahatsızlıkları  neden yaşadığını anlayamıyordu. Bedensel hastalığı olmadığına ikna olmuyordu. Psikolojik tedavi görse ilaç kullansa, terapi alsa hastalığı tedavi olabilirdi. Diğer doktorların yazdığı bir poşet ilaç onu iyi etmiyordu. İşini kaybetmişti. Elindeki malı mülkü, arabasını satmıştı.  Yüzlerce milyarını kaybetmişti.

Benzer şekilde psikolojik hastalıklar kişiye ve topluma maliyeti çok yüksek olabilir. Genç yaşlarda başlayabilir, uzun süre devam edebilir. Kişinin iş hayatını etkiler. Doğru teşhis ve tedavi edilmezse çok pahalıya mal olabilir. Madde bağımlılığı, kumar bağımlılığı kişiyi ve ailesini milyarlarca lira zarara uğratabilir. Depresyondaki hasta canına kıyabilir.

Yunus Emre Caddesi No:43

Kanal Boyu/Eski Kapalı Spor Salonu Karşısı